Kognitiv miljøterapi tas stadig mer i bruk i institusjoner innenfor spesialisthelsetjenesten og behandlingsinstitusjoner for ungdom. NFKT tilbyr spesialtilpasset utdanningsopplegg i videreutdanning kognitiv miljøterapi for institusjoner og enheter.
Omfanget av videreutdanningen er totalt 150 timer og strekker seg over 2 eller 3 semestre. Læringsaktiviteter er 96 timer undervisning, 30 timer veiledning i gruppe og 24 timer ferdighetstrening. Videreutdanningen i kognitiv miljøterapi bygger på en basisstudieplan i NFKT. Innholdet har en teoretisk innføring i grunnleggende prinsipper for kognitiv terapi og kognitiv miljøterapi, samt den praktiske bruk av denne. Den skreddersydde delen er rettet mot hvilket behandlingssted, aldersgruppe til pasientene, hvordan psykisk helseproblemer framstår og diagnoser. For å delta på videreutdanningen forutsettes relevant yrkeserfaring, men ingen formell utdanning i kognitiv terapi.
Om dere er interessert i videreutdanning i kognitiv miljøterapi, er det lurt å ta en intern diskusjon om forventninger til utdanningen og implementering av ny kunnskap i enheten. Her er spørsmål som kan være til nytte i dialogen:
- Hvordan praktiseres og hvem er en del av miljøterapeutiske arbeidet i enheten?
- Hvordan gjennomføres behandlingsopplegget? Momenter her er lengden på behandlingsoppholdet, plan og innhold for; innleggelse, oppholdet og etter utskriving. Hvem er involvert i behandlingsplanen for pasienten/personen?
- Når og hvordan praktiseres tverrprofesjonelt samarbeid i behandlingen?
- Hva er den største utfordringen for å ta i bruk kognitiv miljøterapi i enheten?
- Hvem bør delta på videreutdanningen i kognitiv miljøterapi?
- Hvordan styrke en felles faglig forståelse for kognitiv miljøterapi?
- Hvordan legge til rett for vellykket implementering av ny kunnskap, samt bidra til felles kompetanseløft?
- Hvordan er kunnskapen om selvhjelp og bruk av digitale hjelpemidler blant ansatte? Nyttes veiledet selvhjelp som en del av miljøterapeutisk arbeid?
- Andre forslag som gjør det gjennomførbart med studie i videreutdanning kognitiv miljøterapi? (Eksempel faste grupper gjennom hele utdanningen, tverrprofesjonelt sammensatt, felles arbeidshelg osb.).
NFKT nytter kartleggingen som grunnlag for hvordan studieplanen kan tilpasses kompetansebehovet. Ta kontakt med post@kognitiv.no for samarbeid om arbeidsprosessen i utarbeiding av skreddersydd studieplan i videreutdanning kognitiv miljøterapi.
Dersom du er nysgjerrig på tema kan NFKT anbefale følgende bøker og artikler:
Aune, T (2021). Benytter institusjoner som har fått opplæring i kognitiv miljøterapi seg av metoden? https://tidsskrift.kognitiv.no/benytter-institusjoner-som-har-fatt-opplaering-i-kognitiv-miljoterapi-seg-av-metoden/
Berge, T., Repål, A. (2022). Introduksjon til kognitiv atferdsterapi. I T. Berge & A. Repål (Red.), Håndbok i kognitiv terapi. (3. utg., s. 19-40). Gyldendal Akademisk.
Berge, T., Repål, A. (2022). Behandlingsalliansen. I T. Berge & A. Repål (Red.), Håndbok i kognitiv terapi. (3. utg., s. 41-56). Gyldendal Akademisk.
Dramsdahl, M., Jordahl, H. (2015). Kognitiv miljøterapi. Samarbeid og endring. Fagbokforlaget.
Sønmez, N., Berge, T., Room, K.L., Ogden, T. (2021). Hindringer for implementering av kognitiv terapi i klinisk praksis: Et nyttig kartleggingsskjema i opplæringsprogrammer Henta fra: https://tidsskrift.kognitiv.no/hindringer-for-implementering-av-kognitiv-terapi-i-klinisk-praksis-et-nyttig-kartleggingsskjema-i-opplaeringsprogrammer/
Røssberg, J.I. (2019). Kognitiv miljøterapi- hva er kunnskapsstatus. Henta fra https://tidsskrift.kognitiv.no/kognitiv-miljoterapi-hva-er-kunnskapsstatus/?nowprocket=1
Solbjør, M. & Kleiven, H. H. (2013). Kognitiv miljøterapi – forskningsbasert kunnskapssammenstilling. Rapport nr. 3/2013. NAPHA, Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid. Henta fra NAPHA-Rapport-Kognitiv-7k.pdf
Willumsen, E., Ødegård, A. (2016). Tverrprofesjonelt samarbeid et samfunnsoppdrag. Universitetsforlaget (2.utg).
Eksamen
Se studieplanen.
Godkjenning
Studieplanen bygger på utdanningsmodellen for Trinn 1. Godkjent kursbevis fra NFKT krever dokumentert 90% fremmøte på undervisning, 100% oppmøte på ferdighetstrening og veiledning, gjennomført innlagte arbeidskrav og bestått avsluttende eksamen. Alle arbeidskrav må være gjennomført og godkjent. Norsk Sykepleierforbund godkjenner våre utdanninger som tellende inn i en godkjenning som klinisk spesialist. Fellesorganisasjonen godkjenner kognitiv terapi som fordypningsområde som kan godkjennes inn for å bli godkjent klinisk barnevernspedagog/sosionom/vernepleier. Dette forutsetter følgende: at kandidatene har 2 års relevant arbeidserfaring etter bachelor før de starter på videreutdanning. Videreutdanningsnivået er tilsvarende 60 studiepoeng tatt på deltid over 2 år samtidig som kandidatene er i minst 50% stilling og mottar minst 80 timer veiledning parallelt med studiet (ikke egenveiledning eller terapi). For kandidater som gjennomfører et slikt studie uten studiepoeng eller eksamen, gis det mulighet til å få levere og vurdert en egen fordypningsoppgave på inntil 40 sider, som erstatning for eksamen/studiepoeng. Dvs at FO godkjenner videreutdanningen i kognitiv terapi, kandidatene må gjennomføre både trinn 1 og trinn 2 i tillegg til å fylle resten av kravene til arbeid, veiledning og fordypningsoppgave. Fagforbundet: Videreutdanningene godkjennes som tellende i program for klinisk fagstige for vernepleiere, sosionomer, barnevernspedagoger, ergoterapeuter samt øvrige helsefaglige personellgrupper med : Trinn 1 72 timer + 24 timer ferdighetstrening, Trinn 2: 80 timer + 30 timer veiledning + 32 timer ferdighetstrening.