Veilederkonferansen 2024 går av stabelen på Scandic hotel Oslo Airport på Gardermoen, 24. – 25. oktober.
Torsdag 24. oktober skal Vidar Husby snakke om målbevisst ferdighetstrening. Fredag 25. oktober er det Erlend Aschehoug som inntar scenen for å foredra om skjematerapi.
Disse to temaene er valgt fordi de begge er høyst relevante når det gjelder praktisk utøvelse av veilederrollen og vil gi god, konkret input som deltakerne kan ta med seg hjem til praksisen etter endt konferanse. Vi håper deltakerne vil fylle på med mye inspirasjon og nyttig kunnskap i løpet av to gode dager på Gardermoen.
Om temaene:
Målbevisst ferdighetstreningen
Målbevisst ferdighetstrening, eller deliberate practice som det heter på engelsk, handler om systematisk og strukturert forbedring av terapeutferdigheter gjennom spesifikke, målrettede øvelser. Gjennom målbevisst ferdighetstrening kan terapeuter finpusse sine ferdigheter på en systematisk måte. Dette innebærer å sette klare mål, gi kontinuerlig tilbakemelding, og sikre at terapeutene engasjerer seg fullt ut i øvelsene. Som veileder er dette en metodikk man kan trekke direkte inn i veiledningen, eller bruke til å trene på sine egne ferdigheter. Veiledere som behersker denne metodikken, kan hjelpe terapeuter med å holde seg oppdatert med de nyeste forskningsbaserte praksisene, noe som er avgjørende i et felt som stadig utvikler seg.
Innføring i skjematerapi
Skjematerapi er en integrativ terapeutisk tilnærming som kombinerer elementer fra kognitiv terapi, atferdsterapi, tilknytningsteori, og gestaltterapi. Skjematerapi kan gi veiledere verktøyene til å hjelpe terapeuter med å forstå og identifisere dyptgående mønstre og skjemaer som påvirker klienters tanker, følelser og atferd. Dette er avgjørende for å adressere roten til mange psykiske lidelser. Skjematerapi har vist seg å være spesielt effektivt i behandlingen av komplekse og kroniske psykiske lidelser som personlighetsforstyrrelser. Veiledere med kunnskap om skjematerapi kan hjelpe terapeuter med å anvende denne metoden på en effektiv måte.
Læringsmål (skjematerapi): Kurset gir en innføring i skjematerapi som behandlingsmetode for personlighetsforstyrrelser. Deltakerne vil få en forståelse av sentrale prinsipper i behandlingsmodellen. Tidlig maladaptive skjemaer og uhensiktsmessige mestringsstrategier gjennomgås, samt strategier for å endre disse. Gjennom praktiske øvelser vil man lære hvordan man kan identifisere tidlig maladaptive skjemaer. Modusmodellen og hvordan arbeide med en pasients ulike sider presenteres.
Programkomite: Marit Grande, Sten Rune Roland og Ivar Elvik
Godkjenning
Konferansen søkes godkjent hos psykologforeningen, legeforeningen og sykepleierforbundet.