Moderate til alvorlige rusmiddelproblemer
Her beskrives mål, innhold og prosedyrer i ferdighetstreningen i kognitiv terapi.
Mål
- Demonstrere samarbeidspreget intervjuteknikk
- Få kjennskap til skriftlig materiell som kan være nyttig i kliniske samtaler og få erfaring med å bruke det i kliniske samtaler
- Få erfaring med ulike måter å hente fram automatiske og alternative tanker på som kan påvirke motivasjon, utholdenhet, forpliktelse, mestringstro og sannsynlighet for rusmiddelbruk
- Få oversikt over effekten av tankene ved å sette informasjonen i ABCDE-skjema
Innhold
- Kasusbeskrivelse «Elisabeth» og «Robert»
- Oversikt over negative konsekvenser
- Hvilke situasjoner og hendelser fører til at du bruker rusmidler?
- Kartlegging av risikofaktorer for tilbakefall og hva som kan hjelpe deg å få til endring
- Hva kan jeg gjøre mer av for å opprettholde endring?
- Power point-presentasjon med oversikt over demonstrasjoner og øvelser
Prosedyrer
- Gå gjennom «Elisabeth» og «Robert» og drøft pasientens rusmiddelproblemer og hva man skulle ha fokusert på.
- Sett agenda. Hent fram alternative tanker gjennom kartlegging av negative følger av rusmiddelbruk
- Utarbeid et ABCDE-skjema med informasjon fra utforsking av ambivalens
- Be pasienten fylle ut skjemaet «Mestring av risikosituasjoner» for å kartlegge risikofaktorer som kan lede til rusmiddelbruk.
- Ta utgangspunkt i én av risikosituasjonene og hent fram automatiske tanker som kan lede til rusmiddelbruk.
- Bistå pasienten i å gjenkjenne flere automatiske tanker ved å gå gjennom «Rusmiddelrelaterte tanker».
- Utarbeid en ABC
- Hent fram alternative/hjelpsomme tanker ved å ta utgangspunkt i en gang pasienten var fristet til å bruke rusmidler, men lot være å gjøre det.
- Utvid ABC med DE
- Presentere ressursmodellen og fyll ut skjemaet «Hva kan jeg gjøre mer av for å opprettholde endring?»