Denne utdanningen er for deg som er psykolog i spesialisering psykoterapi. Videreutdanningen er et deltidsstudium over tre år og gir en klinisk opplæring i vitenskapelig behandlingsmetoder. Innholdet i videreutdanningen omhandler teoretisk og vitenskapelig grunnlag i kognitiv atferdsterapi. Den retter seg mot problemløsning og innsikt i sammenhengen mellom tenkning, handlinger og følelser.
Et viktig mål i behandlingen er å bryte selvforsterkende onde sirkler som opprettholder psykiske helseproblemer. Det gjøres ved kartlegging av vanskelige situasjoner, utforming av aktiviteter som gir selvtillit og energi, utforsking og eventuelt endring av negative tankemønstre, stimulering til økt sosial kontakt og forebygging av tilbakefall. Ved fullført videreutdanning skal deltaker ha tilegnet seg tilstrekkelig kunnskaper til å vurdere indikasjon for bruk av kognitiv atferdsterapi. Det er forventet at deltaker gjennom videreutdanningen, videreutvikler og opparbeider seg et reflektert forhold til egen kompetanse og yrkesutøvelse.
Videreutdanningen skal gi kompetanse i å anvende kognitiv atferdsterapi i selvstendig terapeutisk arbeid.
Kognitiv atferdsterapi skildrer:
- Systematisk kartlegging, intervensjon og evaluering i forhold til tanker, følelser og atferd.
- Kartlegging/utredning og diagnose.
- Holdning preget av gjensidig respekt og tillit.
- Struktur, samarbeid, relasjon og allianse.
- Øvelser på relasjonelle ferdigheter.
- Medvirkning i terapi:
- I samarbeidet utforsker terapeuten tanker, følelser og atferd.
- Det vektlegges at pasient/bruker deltar aktivt i utforming av mål og gjennomføring av behandling og tiltak.
- Øvelser og hjemmearbeid som pasient/bruker er i stand til å gjennomføre.
- Behandling som legger vekt på ressurser:
- Målet er å oppnå bedring av helse og funksjonsnivå.
- Behandlingen skal være til hjelp for å redusere/stoppe psykiske helseproblem/lidelse og bedre livsmestring.
Studier av effekten av utdanning i kognitiv atferdsterapi dokumenterer at den bidrar til bedre resultater for pasientene. Det er viktig med en kombinasjon av pedagogiske former, med forelesninger, modell-læring og ferdighetstrening, erfaringsutveksling og mulighet for refleksjon over egen klinisk praksis.
Videreutdanning i kognitiv atferdsterapi for psykologer i spesialisering psykoterapi (176 timer undervisning, 56 timer ferdighetstrening og 80 timer veiledning)
Innhold:
Samling 1: Innføring i grunnleggende kognitiv atferdsterapi m/ferdighetstrening
Samling 2: Kognitiv atferdsterapi ved depresjon m/ferdighetstrening
Samling 3: Kognitiv atferdsterapi ved panikklidelse, agorafobi og spesifikke fobier m/ferdighetstrening
Samling 4: Kognitiv atferdsterapi ved sosial angstlidelse m/ferdighetstrening
Samling 5: Kognitiv atferdsterapi ved PTSD (CT-PTSD) m/ferdighetstrening
Samling 6: Kognitiv atferdsterapi ved psykose
Samling 7: Kognitiv atferdsterapi ved rusmiddelproblemer m/ferdighetstrening
Samling 8: Kognitiv atferdsterapi ved insomni
Samling 9: Kognitiv atferdsterapi ved personlighetsmessig forankrede problemer m/ferdighetstrening
Samling 10: Kognitiv atferdsterapi ved generalisert angstlidelse (GAD)
Samling 11: Kognitiv atferdsterapi ved sinne/vold (dag 3: eksamen)
Eksamen
Individuell tre -3- timers digital skriftlig eksamen. Personer med norsk som andrespråk og personer med lese- og skrivevansker kan søke om en -1- time utvidet eksamenstid. Dersom kandidaten har gyldig fravær (legeerklæring kreves), eller har strøket på eksamen, får man mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Eksamen blir arrangert påfølgende semester.
Godkjenning
Godkjent diplom fra NFKT forutsetter minst 90% deltakelse på undervisningsdagene og 100% deltakelse på veiledning og ferdighetstrening samt bestått eksamen. Fraværslister vil bli ført. Alle arbeidskrav må være gjennomført og godkjent.
Psykologforeningen: denne videreutdanningen er godkjent som fordypningsprogram til spesialiteten i psykoterapi i Norsk Psykologforening.
Spesialisering i psykoterapi for psykologer
Krav til veiledning ifm spesialisering
Målbeskrivelse for obligatorisk program i psykoterapi
Informasjon om krav til samtidighet i spesialistutdanningen