Denne videreutdanningen gir en innføring i de grunnleggende prinsippene i kognitiv atferdsterapi, og i hvordan du konkret skal anvende dem i din praksis. Du får trening i å utøve behandlingen i tråd med forskningsbaserte modeller for depresjon og ulike angstlidelser, tilpasset pasientens behov.
Videreutdanningen er todelt. Kognitiv atferdsterapi, trinn 1 har hovedinnhold på behandling av angstlidelser og depresjon. Kognitiv atferdsterapi, trinn 2 bygger på videreutdanningen kognitiv atferdsterapi trinn 1. Trinn 2 inkluderer temaer som konsentrert eksponeringsterapi, langvarig depresjon, insomni, posttraumatisk stresslidelse/plagsomme minner, rusmiddelproblemer og personlighetsforankrede problemer. Videreutdanningene er tilrettelagt med behandlingsperspektiv for både barn, ungdom og voksne.
Prinsippene i kognitiv atferdsterapi, som også kalles kognitiv terapi, anvendes i hele behandlingskjeden – allmennhelsetjenestene, ambulante tjenester, poliklinisk oppfølging og døgnbehandling. Dessuten benytter mange selvhjelpsgrupper prinsipper og selvhjelpsmateriell fra kognitiv terapi i sin virksomhet. Slik tjener tilnærmingen til å binde tiltak sammen, og etablere et felles språk for forståelse og endring.
Det blir gitt opplæring i godt dokumenterte behandlingsmetoder, som fremheves i nasjonale behandlingsveiledere. Kognitiv terapi er den psykoterapeutiske tilnærmingen det er gjort mest systematisk forskning på. Det er tillitsskapende å vite, at behandlingstilbudet du presenterer for pasienten, har vært gjenstand for en bred og grundig evaluering.
Modellene du får opplæring i etterprøves og utvikles kontinuerlig gjennom vitenskapelige studier. Betydningen av en god terapeutisk allianse er sentralt. Det gis en innføring i hvordan du kan tilpasse relasjonen til pasientens forutsetninger og kulturelle bakgrunn, og trening i håndtering av samarbeidsproblemer. Deltakere vil både få trening i grunnleggende ferdigheter i kognitiv atferdsterapi og i utøvelse av spesifikke behandlingsmodeller for ulike lidelser som depresjon, angstlidelser, personlighetsforstyrrelser og ettervirkninger etter traumer.
Studier av effekten av utdanning i kognitiv adferdsterapi dokumenterer at den bidrar til bedre resultater for pasientene. I videreutdanningen nyttes ulike kombinasjoner av pedagogiske former, som forelesninger, modell-læring og ferdighetstrening, erfaringsutveksling og mulighet for refleksjon over egen klinisk praksis.
Kognitiv terapi, trinn 1
Innhold:
Samling 1: Innføring i grunnleggende kognitiv atferdsterapi.
Samling 2: Kognitiv atferdsterapi ved depresjon m/ferdighetstrening.
Terapi på nett (3 t).
Samling 3: Kognitiv atferdsterapi ved panikklidelse, agorafobi og spesifikke fobier m/ferdighetstrening.
Samling 4: Kognitiv atferdsterapi ved sosial angstlidelse m/ferdighetstrening.
Samling 5: Repetisjon og sammenfatning.
Totalt 104 timer undervisning.
Kognitiv terapi, trinn 2
Innhold (gjelder fra vår 2024 – med unntak av trinn 2 digitalt oppstart vår 2024:
Samling 1: Konsentrert eksponeringsterapi m/ferdighetstrening.
Samling 2: Kognitiv atferdsterapi ved langvarig depresjon som er vanskelig å behandle.
Samling 3: Kognitiv atferdsterapi ved insomni.
Samling 4: Kognitiv atferdsterapi ved PTSD/plagsomme minner m/ferdighetstrening.
Samling 5: Kognitiv atferdsterapi ved skadelig bruk av rusmidler m/ferdighetstrening.
Samling 6: Kognitiv atferdsterapi ved personlighetsforankrede problemer m/ferdighetstrening.
Totalt 128 timer undervisning og 50 timer veiledning.
Eksamen
Individuell tre -3- timers digital skriftlig eksamen. Personer med norsk som andrespråk og personer med lese- og skrivevansker kan søke om en -1- time utvidet eksamenstid. Dersom kandidaten har gyldig fravær (legeerklæring kreves), eller har strøket på eksamen, får man mulighet til å gå opp til ny eksamen. Eksamen blir arrangert påfølgende semester.
Individuell tre -3- timers digital skriftlig eksamen. Personer med norsk som andrespråk og personer med lese- og skrivevansker kan søke om en -1- time utvidet eksamenstid. Dersom kandidaten har gyldig fravær (legeerklæring kreves), eller har strøket på eksamen, får man mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Eksamen blir arrangert påfølgende semester.
Godkjenning
Godkjent diplom fra NFKT forutsetter minst 90 % deltakelse på undervisningsdagene og 100 % deltakelse på ferdighetstreningen samt bestått eksamen. Fraværslister vil bli ført. Fullført Trinn 1 med bestått avsluttende eksamen i regi av NFKT gir adgang til å søke videregående seminar, Trinn 2. Alle arbeidskrav må være gjennomført og godkjent.
Godkjent diplom fra NFKT forutsetter minst 90% deltakelse på undervisningsdagene og 100% deltakelse på veiledning og ferdighetstrening samt bestått avsluttende eksamen. Fraværslister vil bli ført. Alle arbeidskrav må være gjennomført og godkjent. Norsk Sykepleierforbund godkjenner våre utdanninger som tellende inn i en godkjenning som klinisk spesialist. Fellesorganisasjonen godkjenner kognitiv terapi som fordypningsområde som kan godkjennes inn for å bli godkjent klinisk barnevernspedagog/sosionom/vernepleier. Dette forutsetter følgende: at kandidatene har 2 års relevant arbeidserfaring etter bachelor før de starter på videreutdanning. Videreutdanningsnivået er tilsvarende 60 studiepoeng tatt på deltid over 2 år samtidig som kandidatene er i minst 50% stilling og mottar minst 80 timer veiledning parallelt med studiet (ikke egenveiledning eller terapi). For kandidater som gjennomfører et slikt studie uten studiepoeng eller eksamen, gis det mulighet til å få levere og vurdert en egen fordypningsoppgave på inntil 40 sider, som erstatning for eksamen/studiepoeng. Dvs at FO godkjenner videreutdanningen i kognitiv terapi, kandidatene må gjennomføre både trinn 1 og trinn 2 i tillegg til å fylle resten av kravene til arbeid, veiledning og fordypningsoppgave. Fagforbundet: Videreutdanningene godkjennes som tellende i program for klinisk fagstige for vernepleiere, sosionomer, barnevernspedagoger, ergoterapeuter samt øvrige helsefaglige personellgrupper med : Trinn 1: 104 timer, Trinn 2: 128 timer + 50 timer veiledning.