Kognitiv atferdsterapi for helsesykepleiere i skolehelsetjenesten

Denne utdanningen er for deg som er helsesykepleier og jobber minimum 40% i skolehelsetjenesten (grunnskole og videregående skole). Utdanningen gir en innføring i hvordan du kan anvende kunnskaper og metoder fra kognitiv atferdsterapi i helsefremmende og oppfølgende arbeid for barn og ungdom med psykiske plager.

Utdanningen tar utgangspunkt i ulike problemstillinger som du som helsesykepleier møter i ditt daglige arbeid. Sentrale temaer er engstelige barn, triste barn, selvfølelse, spiseforstyrrelse, skolevegring og sosial angst.

Gjennom studiet får du kjennskap til det teoretiske og forskningsmessige grunnlaget i kognitiv atferdsterapi. Du tilegner deg samtaleverktøy og praktiske hjelpetiltak for de hyppigst forekommende problemene som helsesykepleiere møter. Tiltakene tilpasses barnets alder og utviklingsmessige funksjonsnivå, og det legges vekt på samarbeid med foreldre og andre aktører rundt barnet.

Kognitiv terapi, som også kalles kognitiv atferdsterapi, anvendes både i det psykiske og somatiske helsetilbudet, og på andre områder som for eksempel arbeidspsykologi, stressmestring og idrettspsykologi. Prinsippene anvendes i hele behandlingskjeden – som forebygging, i skole- og allmennhelsetjenester og i poliklinisk oppfølging.

Innhold

Samling 1:

Innføring i grunnleggende kognitiv atferdsterapi m/ferdighetstrening.

Samling 2:

Innføring i grunnleggende kognitiv atferdsterapi, kognitiv atferdsterapi med barn/ungdom og foreldreinvolvering.

Samling 3:

Kognitiv atferdsterapi med engstelige barn og ungdom m/ferdighetstrening.

Samling 4:

Kognitiv atferdsterapi – gruppe.  Triste og engstelige barn. Kognitiv atferdsterapi ved nedstemthet/depresjon hos ungdom. Ferdighetstrening.

Samling 5:

Kognitiv atferdsterapi ved sosial angst.  Bekymringsfullt skolefravær. Ferdighetstrening.

Samling 6:

Kognitiv atferdsterapi ved spiseforstyrrelser hos barn og unge.  Styrking av selvfølelse hos ungdom. Oppsummering, repetisjon, evaluering og avslutning.

Totalt 128 timer undervisning og 30 timer veiledning.

Veiledningen (30 timer) holdes utenfor kurssamlingene og deltakerne må påregne reisetid til veiledningen.
Utgifter til veiledning er ikke inkludert i kursavgiften.

Antall semestre

3 semestre

Pris

22080,-

 

Det faktureres med kr 7 360,- pr. semester. I tillegg kommer utgifter til 30 timer veiledning, ca kr 8 500,- (avhengig av antall deltakere i veiledningsgruppen). Reise- og oppholdsutgifter for veiledere belastes kandidatene. Veileder fakturerer kandidatene direkte. Kursavgiften indeksreguleres 1. januar.

 

Krav til deltakelse

Opptakskrav til denne utdanningen er gjennomført helsesykepleierutdanning og minimum 1 års erfaring fra skolehelsetjeneste. Deltaker må være i minimum 40% stilling i skolehelsetjenesten gjennom hele utdanningen.
Hvis dette kriteriet faller bort underveis i utdanningen pga endrede arbeidsoppgaver, permisjon o.a, må utdanningen søkes utsatt.

Utenlandske vitnemål: Før vurdering av opptak i NFKT, må det det legges ved godkjenning av høyere utdanning (bachelor, master eller doktorgrad) fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

*NFKT forbeholder seg retten til å avlyse videreutdanningen ved for få påmeldte.

Kontakt

Lurer du på noe om utdanningen? Kontakt oss eller les våre ofte stilte spørsmål

 

Fortløpende påmelding.
Begrenset antall plasser.

Se oppstartdatoer

Oppstart av utdanningen

08-04-2026

Oslo (905)

Kognitiv atferdsterapi for helsesykepleiere i skolehelsetjenesten

Skreddersydd videreutdanning for din arbeidsplass

Vi tilbyr spesialtilpasset utdanningsopplegg for institusjoner og enheter. Gjennom dialog med ledelsen utformer vi opplæring for de ansatte, med en rimeligere løsning som sikrer sammenheng og kontinuitet i tjenestetilbudet.

Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på siste nytt om våre utdanninger, fagseminarer og aktiviteter.