20.12.2024

Endelig – norsk fagbok om veiledning i kognitiv atferdsterapi

I slutten av november kom «Veiledning i kognitiv atferdsterapi – innføring i teori og praksis for veiledere» ut på markedet. Boken, skrevet av psykologene Kristin «Kicki» Martinsen og Annelise Fredriksen, imøtekommer et lenge etterlengtet behov for norsk litteratur om veiledning i KAT.

Frem til nå har det manglet norsk litteratur som gir en helhetlig innføring i hvordan man kan tilrettelegge, gjennomføre og videreutvikle veiledning i kognitiv atferdsterapi. Denne boken har med andre ord vært savnet av mange fagfolk i Norge. Martinsen og Fredriksen, begge psykologer med lang erfaring innen veiledning, særlig på barn- og ungefeltet, var tidlig klar over dette tomrommet. – Vi har holdt veilederutdanning for fagfolk innenfor barn- og ungefeltet siden 2010, men har funnet lite norsk litteratur på dette området, forteller Martinsen. Arbeidet med å skrive boken startet allerede før pandemien, men fikk en naturlig pause da Covid feide over landet. I 2021 tok de opp igjen arbeidet. Det var også da de fikk støtte fra Fagutviklingsfondet til NFKT for å samskrive. – Disse lange dagene der vi satt sammen og skrev, har vært helt avgjørende for å fullføre prosjektet, slår Martinsen fast.

Fra barne- og ungefeltet til bredere målgruppe

Opprinnelig var planen å lage en bok primært rettet mot barne- og ungefeltet. Underveis i skriveprosessen ble det imidlertid tydelig at innholdet også er relevant for fagfolk i voksenfeltet. Dermed ble målgruppen utvidet.

Forlaget Gyldendal viste tidlig interesse da Martinsen og Fredriksen presenterte prosjektet for dem. – De syntes ideen var god, særlig siden det ikke fantes en tilsvarende bok på norsk. Vi er veldig fornøyde med å ha hatt dem med på laget, sier Martinsen.

Oppbygning etter veilederutdanningen

Strukturen i boken gjenspeiler gangen i veilederutdanningene som er gjennomført. Den starter med generell veiledningsteori der de blant annet tar opp veilederrollen samt prosessen rundt veiledning, samt ulike læringsstiler. Deretter går fokus videre til kognitiv veiledning og hvordan veiledningsprosessen speiler strukturen i kognitiv terapi. Erfaringsbasert læring og bruk av Kolbs læringssirkel får god plass i boken. Det legges vekt på gode tilnærminger til veiledning, særlig relevante for barn og unge, men også anvendbare for voksne. – Vi har for eksempel viet plass til å diskutere bruk av rollespill, en metode mange kvier seg for, men som kan være nyttig i veiledning, forklarer Martinsen. Videre tar boken for seg ulike kompetanseområder innen KAT-veiledning, og hvordan kunnskap og erfaring kan utvikles fra et nybegynner- til et ekspertnivå.

Kasusformulering og tilbakemeldinger

Ett kapittel er viet kasusformulering, et sentralt redskap for å forstå den enkelte pasients utfordringer. Boken tar også opp viktigheten av å gi tilbakemeldinger på en hensiktsmessig måte, noe som krever at veilederen evner å skape trygghet og samtidig oppfordre til faglig og personlig utvikling. – Veiledning innebærer ofte en viss grad av ubehag fordi den setter søkelys på faglige utfordringer. Derfor må veilederen hjelpe veilanden til å åpne seg om vanskelige sider, samtidig som den evner å bygge trygghet rundt at veilanden har tilstrekkelig kunnskap til å gjøre en god jobb, påpeker Martinsen.

Inspirasjon fra ledelsesteori

Forfatterne har også løftet blikket fra sitt eget fagområde. De vektlegger for eksempel at inspirasjon fra ledelsesteori viser at god veiledning, i likhet med god ledelse, handler om å tilpasse seg den man jobber med. Dette gjelder ikke minst når man snakker om gruppeveiledning. Gruppeveiledning er utbredt og er et tema som vies mye oppmerksomhet i boken. – Gruppeveiledning har et helt eget sett av fordeler og utfordringer. Gruppemiljøet kan for eksempel være vanskeligere å navigere dersom deltakerne har ulik erfaringsbakgrunn og ulike behov. Samtidig gir gruppesituasjonen mulighet for gjensidig læring ettersom deltakerne tar med seg kunnskap og erfaring som kan utfylle hverandre, påpeker Martinsen.

Etikk og refleksjon

Boken berører også etiske avveininger. Hva gjør man hvis veiledningen ikke fungerer? Hvordan håndterer man ulikt nivå av kompetanse og erfaring i samme gruppe? Og hvordan påvirker forhold utenfor veiledningen selve prosessen? – På slutten av de fleste kapitler er det rammer med veiledningserfaringer samlet inn fra deltakere som har deltatt på veiledereutdanninger tidligere for å knytte teorien til praktisk erfaring med bruk av veilednings-strategiene, sier Martinsen.

Positiv mottakelse

Allerede før boken kom fra trykkeriet i slutten av november, merket forfatterne en positiv interesse. Deltakerne i den pågående utdanningen har uttrykt glede over å få et norsk faglig fundament å støtte seg til. Under Veilederkonferansen 2024 hadde Martinsen og Fredriksen fått trykket opp flyers for boken som da var i på vei i trykken, og det vakte gjenkjennende smil blant mange deltakere. – Mottakelsen så langt tyder på at boken har møtt et reelt behov. Vi håper den vil være til nytte for alle som veileder innenfor kognitiv atferdsterapi, avslutter Martinsen.

Tilbake til topp