Konseptet Psykologisk førstehjelp med sine røde og grønne tanker er kjent og kjært for mange av NFKT sine medlemmer. Damen bak, psykolog Solfrid Raknes, ser likevel ingen grunn til å hvile på sine laurbær.

 – Det begynte med at jeg ble spurt om å lage et verktøy for ungdommer som skulle forberede seg mentalt før de reiste ut som utvekslingsstudenter. Da skapte jeg hjelpehånda som fikk gode tilbakemeldinger fra elever i videregående skole, og det oppmuntret meg til å gå videre og lage et helhetlig opplegg som kunne spres bredt ut.

Det var en lang prosess med mange dyktige fagfolk involvert, men i 2010 kunne vi endelig rulle ut psykologisk førstehjelpsskrinet gjennom Gyldendal. Det har blitt laget en versjon for barn, og en for ungdom, og siden lanseringen har skrinene blitt tatt i bruk i skoler, og hos andre fagpersoner som arbeider med barn og unge.

«Det er aldri for tidlig å lære å snakke vennlig og støttende til seg selv.»

GRØNNE TANKER – GLADE BARN

Raknes er opptatt av at det aldri er for tidlig å lære å snakke vennlig og støttende til seg selv, så hun gikk videre etter å ha lansert Psykologisk førstehjelp.
– Fra man er ganske liten kan man snakke seg selv både opp, ned og til siden, så i 2014 lanserte vi konseptet Grønne tanker – glade barn, for å begynne en bevisstgjøring av disse prosessene hos barnehagebarn, og i barnehager og helse- og støttetjenestene rundt disse små barna.

GLADE MAUR

Raknes, som for tiden bor i USA i forbindelse med ferdigstillingen av sin PhD med arbeidstittel ««Tidlig intervensjon og lav terskel: Å nå ut med hjelpetiltak til engstelige unge», gir seg ikke der. – Med appen Glade maur, som vi lanserte tidligere i år, ønsker vi å treffe barn og unge på tvers av digitale skiller.

«Målet er å utvikle relasjoner og kunnskap hos barna som bruker det, i samspill med foreldrene eller andre voksne som bryr seg.»

Den er tilgjengelig på alle plattformer, og så langt på 5 språk som for eksempel samisk og arabisk i tillegg til norsk. Den første uken ble appen lastet ned 2000 ganger, og jeg har fått tilbakemeldinger om at den brukes av barn i flyktningleire i Syria og Libya. Spillet bygger videre på konseptet med de røde og grønne tankene, og har som mål å utvikle relasjoner og kunnskap hos barna som bruker det, i samspill med foreldrene eller andre voksne som bryr seg, avslutter Raknes engasjert.

Denne artikkelen er hentet fra nyhetsbrevet Kognitiv, nr. 4 2016.