29.09.2024

Målbevisst ferdighetstrening på Veilederkonferansen

Foto: Bjørn Husby

Nå når kalenderen nærmer seg oktober, er det bare å glede seg til et av høstens vakreste eventyr, nemlig Veilederkonferansen 2024. På konferansens første dag i år, vil Vidar Husby snakke om målbevisst ferdighetstrening.

Veilederkonferansen går i år av stabelen på Scandic Hotel Oslo Airport på Gardermoen, 24. – 25. oktober. Den første dagen er det Vidar Husby, psykologspesialist og medeier i Favne, som vil holde i programmet fra scenen. Han har lang erfaring i å jobbe som veileder innenfor målbevisst ferdighetstrening (deliberate practice), og er dessuten forfatter av boken «Målbevisst ferdighetstrening: Øv på relasjonelle ferdigheter i psykoterapi».

Berømmer mye av arbeidet som gjøres

Med andre ord er Husby en som kan sine saker inn og ut, når han står på en scene og får snakke om sitt favorittemne, målbevisst ferdighetstrening. Likevel veier han ordene sine nøye underveis. – Det er fordi jeg ikke på noen måte ønsker å devaluere mye av det veldig gode arbeidet som allerede gjøres når det gjelder ferdighetstrening, både i utdanning og veiledning. Men det vi ser er at når folk refererer til ferdighetstrening, så refererer de til svært forskjellige ting. For noen handler det om å se video, for andre å skape sterke følelsesmessige reaksjoner, for andre igjen er det rollespill. Det er mye som kalles trening der ute, og det kommer sikkert mye godt ut av det også, understreker han. – For å kunne hjelpe terapeuter best mulig med å lære ferdigheter, er det likevel viktig at vi kjenner til hva som ligger i målbevisst ferdighetstrening – både hva det er, og hva det ikke er.

Kvalitet og kvantitet på øving

Målbevisst ferdighetstrening er en evidensbasert metode for øving, hentet fra tre tiårs studier av hvordan ekspertise utvikles på tvers av felt. K.A. Ericsson studerte piloter, idrettsutøvere, leger og andre grupper som var de beste innenfor sine felt. Det han lurte på, var hvorfor nettopp disse utøverne hadde blitt så gode, og hvordan det hadde seg at de stadig klarte å utvikle seg, heller enn å stagnere. Var det talent, eller var det noe annet? Han kom frem til at kvalitet og kvantitet på øving var prediktor nummer én når det spørsmålet skulle besvares.

Lite tradisjon for øving

– På en musikkskole eller i en treningssal er øving en selvfølge, men i vårt felt er det ikke det i det hele tatt, forteller Husby. – Dette var noe jeg savnet i min egen utdanning, så jeg har gjort det til mitt hovedprosjekt innenfor psykologien de siste årene å bidra til innsatsen med å oversette Ericssons prinsipper om målbevisst ferdighetstrening, eller deliberate practice, som han kaller det, til terapi og veilednings kontekst. Et av hovedfunnene til Ericsson og hans kolleger, var viktigheten av å sette individuelt tilpassede ferdighetsmål, og så å dosere «treningsbelastning, feedback og progresjonen i henhold til dette, slik at øvelsene holdt det riktige vanskelighetsnivået for den enkelte utøveren. – I vår sammenheng handler det om å forbedre og finpusse terapeutferdighetene på en systematisk måte gjennom spesifikke, målrettede øvelser, sier han. Dette innebærer blant annet å sette klare mål, gi kontinuerlig tilbakemelding, og å sikre at terapeutene engasjerer seg fullt ut i øvelsene. Og ikke minst – skape et trygt læringsmiljø der det er rom for å prøve og feile.

Målbevisst ferdighetstrening i veiledning

Når Husby snakker om dette temaet på en veilederkonferanse, er det fordi han mener at metodikken er godt egnet til å trekke inn i veiledningen, samtidig som man kan bruke det til å trene på sine egne ferdigheter. – Veiledere som behersker målbevisst ferdighetstrening kan hjelpe terapeuter med å stadig utvikle seg. Treningen hjelper dem å omsette den rike teoretiske kunnskapen sin over til terapeutatferd. Det er helt avgjørende for pasienten, som til syvende og sist er den som i størst grad merker hva terapeuten sier og gjør, påpeker han.

Teori og praksis, hånd i hånd

På veilederkonferansen vil Husby fortelle om hva målbevisst ferdighetstrening egentlig er. – Jeg vil begynne med en kort introduksjon om målbevisst ferdighetstrening og hvordan vi kan bruke dette i veiledning. Videre tenker jeg å demonstrere noen viktige prinsipper der jeg blant annet vil fokusere på hvordan vi kan tilpasse feedback og vanskelighetsgrad for at den enkelte skal få mest mulig ut av ferdighetstreningen. Som seg hør og bør vil en dag som dreier seg om ferdighetstrening, også inneholde praktiske øvelser, og nettopp … ferdighetstrening, så deltakerne kan definitivt se frem til en praktisk og innholdsrik dag den 24. oktober på Gardermoen.

 

Tilbake til topp