Videreutdanning i kognitiv atferdsterapi for psykologer i spesialisering er et deltidsstudium over tre år. Den gir en klinisk opplæring i forskningsbaserte behandlingsmetoder. Innholdet i videreutdanningen omhandler det teoretiske og forskningsmessige grunnlaget for kognitiv atferdsterapi, og klinisk anvendelse tillegges stor vekt.
Behandlingstilnærmingen retter seg mot innsikt i sammenhengen mellom kognisjoner, handlinger og følelser, forstått utfra klientens erfaringer, utviklingshistorie og nåværende kontekst. Et viktig mål i behandlingen er å bryte selvforsterkende onde sirkler som opprettholder psykiske helseproblemer, og styrke klientens evne til problemløsning. Det gjøres ved kartlegging av situasjoner og erfaringer som klienten opplever vanskelig, utforsking av tanker, følelser og handlinger, endring av negative tankemønstre, stimulere til aktiviteter og sosial kontakt som kan gi mestringsopplevelse, glede og energi, samt forebygge tilbakefall. Ved fullført videreutdanning skal deltaker ha tilegnet seg tilstrekkelig kunnskaper til å vurdere indikasjon for bruk av kognitiv atferdsterapi. Det er forventet at deltaker gjennom videreutdanningen, utvikler et reflektert forhold til egen kompetanse og yrkesutøvelse.
Utdanningen skal utvikle deltakernes kompetanse i kognitiv atferdsterapi i behandling av klienter med ulike psykiske lidelser.
Opplæring i kognitiv atferdsterapi omfatter:
- Generelle terapeutiske ferdigheter, herunder behandlingsallianse, respekt og tillit.
- Kartlegging/utredning og diagnostisk vurdering.
- Kartlegging ut fra kognitiv atferdsterapeutisk modell og utforming av kasusformulering.
- Terapeutiske intervensjoner i forhold til tanker, følelser og atferd, tilpasset klientens behov. Det vektlegges at klienten deltar aktivt i utforming av mål og gjennomføring av behandling og tiltak.
- Øvelser og hjemmearbeid som klienten er i stand til å gjennomføre
- Behandlingstilnærmingen legger vekt på;
- klientens ressurser
- bedring av helse og funksjonsnivå
- tilfriskning og bedring av livsmestring
- Evaluering av om behandlingen virker og passer for klienten.
Læringsutbytte etter utdanningen:
Utdanningen skal utvikle deltakernes kompetanse i kognitiv atferdsterapi i behandling av klienter med ulike psykiske lidelser.
Deltaker skal ha fått økt kunnskap om:
- avansert kunnskap om teoretiske modeller, prinsipper og ulike behandlingsmetoder i kognitiv atferdsterapi
- utredning, diagnostisering og planlegging av behandling
- spesifikke intervensjoner knyttet til depresjon, angstlidelser, psykose, PTSD, personlighetsforankrede problemer, rusmiddelproblemer og søvnvansker
- det vitenskapelige grunnlaget for kognitiv atferdsterapi
- har oppdatert kunnskap om sentrale prinsipper for brukermedvirkning
- psykoterapimetodens styrker og svakheter, samt evne til å innta ulike perspektiver i den kliniske tilnærmingen.
Ferdigheter:
- kan utøve kognitiv atferdsterapi i følgende fem kompetanseområder, dvs. at kandidaten kan anvende grunnleggende terapeutiske prinsipper som å etablere en trygg relasjon og allianse, strukturering av behandlingen, kasusformulering, sokratisk spørring, etablering av felles mål, psykoedukasjon, hjemmearbeid og evalueringer
- kan anvende prinsipper for brukermedvirkning i behandlingen
- har inngående ferdigheter til å kunne evaluere eget terapeutisk arbeid
- kan reflektere over egen rolle som psykoterapeut i bruk av kognitiv atferdsterapi
- kan formidle selvstendig arbeid innenfor kognitiv atferdsterapi og behersker fagområdets uttrykksformer.
Generell kompetanse:
- kan kritisk analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i klinisk praksis
- kan identifisere og analysere utfordringer og dilemma i kognitiv atferdsterapi knyttet til behandling
- kan reflektere over kulturell bakgrunn og betydning dette har for terapeutisk arbeid
- har kunnskap om andre faggrupper og kan samarbeide med disse på tvers av nivå.
Videreutdanning i kognitiv atferdsterapi for psykologer i spesialisering psykoterapi (176 timer undervisning, 100 timer egenerfaring – fordelt på 11 samlinger. I tillegg kommer 80 timer veiledning, der 40 timer er i gruppe og 40 timer er individuell veiledning)
Innhold
Samling 1:
Innføring i grunnleggende kognitiv atferdsterapi
Samling 2:
Kognitiv atferdsterapi ved depresjon m/egenerfaring
Samling 3:
Kognitiv atferdsterapi ved panikklidelse, agorafobi og spesifikke fobier m/egenerfaring
Samling 4:
Kognitiv atferdsterapi ved sosial angstlidelse m/egenerfaring
Samling 5:
Kognitiv atferdsterapi ved PTSD (CT-PTSD) m/egenerfaring
Samling 6:
Kognitiv atferdsterapi ved psykose m/egenerfaring
Samling 7:
Kognitiv atferdsterapi ved rusmiddelproblemer m/egenerfaring
Samling 8:
Kognitiv atferdsterapi ved insomni m/egenerfaring
Samling 9:
Kognitiv atferdsterapi ved personlighetsmessig forankrede problemer m/egenerfaring
Samling 10:
Kognitiv atferdsterapi ved generalisert angstlidelse (GAD) m/egenerfaring
Samling 11:
Kognitiv atferdsterapi ved sinne/vold m/egenerfaring
Eksamen
Individuell tre -3- timers digital skriftlig eksamen. Personer med norsk som andrespråk og personer med lese- og skrivevansker kan søke om en -1- time utvidet eksamenstid. Dersom kandidaten har gyldig fravær (legeerklæring kreves), eller har strøket på eksamen, får man mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Eksamen blir arrangert påfølgende semester.
Godkjenning
Godkjent diplom fra NFKT forutsetter minst 90% deltakelse på undervisningsdagene og 100% deltakelse på veiledning og egenerfaring samt bestått eksamen. Fraværslister vil bli ført. Alle arbeidskrav må være gjennomført og godkjent.
Psykologforeningen: denne videreutdanningen er godkjent som fordypningsprogram til spesialiteten i psykoterapi i Norsk Psykologforening.
Spesialisering i psykoterapi for psykologer
Krav til veiledning ifm spesialisering
Studieplan
Deltakerne får tilgang til studieplanen i Canvas før oppstart av videreutdanningen.