29.09.2024

Skjematerapi på veilederkonferansen

Den andre dagen av årets veilederkonferanse, er viet skjematerapi. Erlend Aschehoug gir oss en komprimert innføring, krydret med oppgaver og opplevelsesbasert læring.

Erlend Aschehoug har vært spesialist i klinisk psykologi siden 2007. Han er også veileder i kognitiv atferdsterapi og skjematerapi, er sertifisert skjematerapeut, og har undervist i skjematerapi både i Norge og i utlandet. Han er videre medlem av Evaluation of Supervision and Training committee of the ISST, og ikke minst leder av Norsk forum for skjematerapi. Nå er han altså aktuell for våre veiledere som den som skal styre oss gjennom dag to av Veilederkonferansen 2024. Da er det ikke overraskende skjematerapi som står på planen.

Grunnleggende følelsesmessige behov

– Alle mennesker er født med visse følelsesmessige behov, understreker Aschehoug. – Vi trenger for eksempel alle å bli møtt på følelser, ha en trygg base, struktur og grenser, være autonome, ha mulighet til å være spontane og lekne og så videre. Hvis disse behovene ikke blir tilstrekkelig ivaretatt, og det er jo noe for eksempel et spebarn ikke klarer å sørge for selv, kan det oppstå en skjevutvikling, forklarer han og påpeker at denne type manglende oppfylling av behov kan oppstå på ulike stadier i livet. – Noen behov er viktige fra starten, for eksempel tilknytning, som er veldig viktig allerede de tre første årene våre. Andre, som autonomi, kommer sterkere inn senere. Da blir det interessant å se i hvor stor grad disse behovene ble oppfylt i barndommen, men også i hvor stor grad de blir oppfylt i dag. Et maladaptivt skjema er en konsekvens av at disse grunnleggende behovene ikke har blitt møtt på en tilstrekkelig god måte i oppveksten.

En komprimert innføring

Den 25. oktober, den andre dagen av Veilederkonferansen 2024, vil Aschehoug gi oss en mini-innføring i skjematerapi. Han starter med nettopp å forklare grunnleggende elementer og sentrale begreper og mekanismer i skjematerapi. I denne delen vil han også gå inn i de teoretiske røttene og historiske utviklingen av metodikken, og ikke minst vil han snakke om terapirelasjonen som grunnmur i behandlingen. – Når pasienter begynner i terapi er de ofte i overlevelsesmodus, eller beskyttelsesmodus, som vi også sier. De går med en fasade og en rolle de har tatt på seg. Hvis vi skal kunne overkomme denne modusen i terapien, er relasjonen mellom pasient og terapeut svært viktig. Bare med en god relasjon i bunn vil vi være i stand til å møte pasientens sårbare side på en god og terapeutisk måte. Skjematerapi benytter endringsteknikker fra ulike terapiretninger for å svekke uheldige skjemaer og skape nye, positive skjemaer hos pasienten, men dette forutsetter da en god terapeutisk relasjon. Terapeuten blir også en rollemodell for modusen «sunn voksen», der pasienten har lettere tilgang til sentrale egenskaper som for eksempel medfølelse, omsorg og selvhevdelse. Dette er egenskaper vi ønsker å nære og utvikle hos pasienten.

Mestringsstrategier

Gjennom dagen vil Aschehoug også ta opp hvordan man som terapeut kan gjenkjenne de ulike skjemaene, eller sårene, som pasienten bærer med seg, og dessuten hvilke mestringsstrategier man kan bruke for å komme videre. Etter lunsj, der skjemaer og mestringsstrategier ganske sikkert vil bli diskutert rundt bordene, er det modusmodellen som står på programmet. – Sårbarheter kan bli trigget i ulike situasjoner. Er skjemaet mitt for eksempel «defekt/skam», så kan én kritisk kommentar være nok til å aktivere skjemaet. Kanskje kan man gå inn i en modus som gjør at personen henger seg på den kommentaren og begynner å angripe og kritisere seg selv. Man kan også gå over i en modus der man kjenner på skam og en følelse av verdiløshet, eller man kan gå i beskyttermodus og angripe tilbake. Uten sunn voksen modusen aktivert, vil man ikke kunne klare å møte behovene man har i den situasjonen, forklarer Aschehoug.

Opplevelsesbasert læring

Det er mange konsepter og teorier å forholde seg til innenfor skjematerapi, men Erlend Aschehoug lover å krydre dagen med gode muligheter for refleksjon, øvelser og opplevelsesbasert læring.

 

Tilbake til topp