Generelle skjemaer

Her finner du skjemaer som benyttes generelt i utøvelsen av kognitiv atferdsterapi. De er hjelpemidler for å få en mer nøyaktig og oppdatert beskrivelse av tanker, opplevelser og atferd. De benyttes også for å gi samarbeidet mellom pasient og terapeut en oversiktlig og målrettet struktur.

Skjemaer for tankeregistrering

Tankeregistrering av negative automatiske tanker (3-kolonneskjema)

Skjema for registrering av negative automatiske tanker. Pasienten lærer seg å skille mellom situasjon, tanker og følelser.

Last ned notat (PDF)

Automatisk tanke – uttesting

Sentrale spørsmål til uttestingen av en negativ automatisk tanke.

Last ned notat (PDF)

Uttesting av negative automatiske tanker (5-kolonneskjema)

Skjema for registrering av negative automatiske tanker, samt uttesting av de negative automatiske tankene.

Last ned notat (PDF)

Liste over tankefeller

Beskrivelse av de mest sentrale tankefellene.

Last ned notat (PDF)

STOPP-skjema

Stopp – Trekk pusten – Observer – Perspektiv – Praksis som virker (STOPP). I situasjoner hvor man blir aktivert kan det være behov for en timeout og tenkepause. Da kan det være nyttig å benytte seg av et STOPP-skjema for å se situasjonen fra ulike perspektiv og handle mer rasjonelt.

Last ned notat (PDF)

Grunnleggende leveregler / Young Schema Questionnaire-75 (YSQ-75)

Skjema som kartlegger pasientens grunnleggende leveregler.

Skjemaet er laget av Jeffrey E. Young, og oversatt med hans tillatelse av Hans Nordahl og Tore C. Stiles, se:

Young, J. E. (1990). Cognitive therapy for personality disorders: A schema-focused approach. Sarasota, Florida: Professional Resource Press (3rd ed., 1999).

Young, J. E., Klosko, J. S. & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy. A practitioner’s guide. New York: Guilford Press.

En rekke studier støtter spørreskjemaets reliabilitet og validitet, se blant annet:

Hoffart, A. (2018). The interplay of experiential states in first generation schema therapy of Cluster C personality problems: A network approach. Clinical Psychology & Psychotherapy, 25, 809–817.

Hoffart , A., Sexton, H., Hedley, L. M., Wangs, C., Holthe, H., Haugum, J. A., Nordahl, H. M., Hovland, O. J. & Holthe, A. (2005). The structure of maladaptive schemas: A confirmatory factor analysis and a psychometric evaluation of factor-derived scales. Cognitive Therapy and Research, 6, 627–644

Hovland, O. J. (2007). Grunnleggende overbevisninger, angst og depresjon i en poliklinisk pasientgruppe. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 44, 878–886.

Welburn, K., Coristine, M., Dagg, P., Pontefract, A. & Jordan, S. (2002). The Schema Questionnaire – Short Form: Factor analysis and relationship between schemas and symptoms. Cognitive Therapy and Research, 26, 519–530.

Last ned notat (PDF)

Skåring av Young Schema Questionnaire-75

Excel til skåring av utfylt YSQ-75

Last ned notat (PDF)

Young Schema Questionnaire-75: Leveregler med forhøyet skår

Leveregler som pasienten skårer 4 eller mer på, indikerer at klientens tolkning av situasjonen påvirkes av denne leveregelen.

Last ned skjema (PDF)

Skjemaer for struktur og dagsorden i terapi

Timestruktur

Noteringsark for terapitimen for terapeut og pasient. Inneholder sentrale elementer for hvordan en time i kognitiv atferdsterapi kan struktureres.

Last ned notat (PDF)

Gjensidig evaluering av samtalen

Skjema til pasient og terapeut som fylles ut etter timen. Gir anledning til å evaluere sentrale aspekter ved en terapitime.

Last ned notat (PDF)

Forberedelse av neste terapitime

Noteringsark for pasienten i forkant av terapitime. Gjennom å jobbe med dette er pasienten bedre forberedt til terapitimen.

Last ned notat (PDF)

Atferdseksperimenter

Skjema for atferdseksperiment

Atferdseksperimenter består av to elementer: å bryte unnvikelsesmønsteret og å få testet en antakelse eller hypotese. Atferdseksperimenter skiller seg fra eksponering fordi målet ikke er tilvenning til angsten, men å prøve ut antagelser. Ved planlegging og gjennomføring av atferdseksperimentet går man systematisk gjennom følgende stadier: forberedelse, eksponering, uttesting og oppsummering. I dette systematiske arbeidet er det nyttig å benytte seg av et skjema for atferdseksperiment.

Last ned notat (PDF)

Problemløsning

Skjema for problemløsning

Skjema for problemløsning tar for seg nyttige trinn når man skal løse konkrete problemer.

Last ned notat (PDF)

Terapeutisk allianse

Empati-skala

Skjema til pasient og terapeut som fylles ut etter timen. Gir anledning til å kartlegge empati i terapitimen.

Last ned notat (PDF)

Om empati-skala (for terapeut)

Hensikten med de to skalaene er å stimulere til refleksjon og samtale rundt klientens opplevelse av te-rapeutens empati.

Last ned notat (PDF)