Dette 3-dagers fordypningskurset gir en bred innføring i konsentrerte og korttidsorienterte behandlingsformer.
Det legges vekt på grunnleggende behandlingsprinsipper, sentrale prosesser i endringsarbeid og praktiske måter å strukturere intensive forløp på. Kurset kombinerer teori, demonstrasjon og praktiske øvelser, og tar utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap og kliniske erfaringer fra ulike korttidsmodeller.
Læringsmål:
- Redegjøre for sentrale prinsipper i konsentrert og korttidsterapi.
- Vurdere hvilke problemstillinger som egner seg for slike format.
- Planlegge og strukturere korte og intensive behandlingsforløp.
- Anvende grunnleggende intervensjoner i eksponeringsorientert arbeid.
- Reflektere over kvalitetssikring, implementering og håndtering av vanlige kliniske utfordringer.
Undervisningsform: Forelesning, demonstrasjon, gruppeøvelser og ferdighetstrening.
Målgruppe:
Helsepersonell (lege, psykolog eller helsepersonell med bachelorgrad i helse/sosial/pedagogiske fag som sykepleier, vernepleier, sosionom, barnevernspedagog, fysioterapeut, ergoterapeut eller klinisk pedagog) som har gjennomført minimum ett-årig videreutdanning i kognitiv atferdsterapi hos NFKT eller en NFKT-godkjent videreutdanning.
Godkjenning:
Psykologforeningen: Godkjent som vedlikeholdskurs for spesialister med 19 timer.
Kurset er også søkt godkjent hos legeforeningen og sykepleierforbundet.
Program
Dag 1 – 11. februar 2026
| Kl. 09.00-09.45 | Introduksjon, mål og overordnet kursramme | |
| Kl. 10.00-10.45 | Teoretiske perspektiver og sentrale begreper (del 1) | |
| Kl. 11.00-11.45 | Teoretiske perspektiver og sentrale begreper (del 2) | |
| Kl. 11.45-12.30 | Lunsj | |
| Kl. 12.30-13.15 | Struktur og organisering av kortere behandlingsforløp (del 1) | |
| Kl. 13.30-14.15 | Struktur og organisering av kortere behandlingsforløp (del 2) | |
| Kl. 14.30-15.15 | Vurdering, kartlegging og forberedelse av behandlingsforløp | |
| Kl. 15.30-16.00 | Oppsummering og refleksjon |
Dag 2 – 12. februar 2026
| Kl. 09.00–09.45 | Arbeid med endringsprosesser i konsentrerte formater (del 1) | |
| Kl. 10.00-10.45 | Arbeid med endringsprosesser (del 2) | |
| Kl. 11.00-11.45 | Kliniske eksempler, demonstrasjoner og drøfting (del 1) | |
| Kl. 11.45-12.30 | Lunsj | |
| Kl. 12.30-13.15 | Kliniske eksempler og drøfting (del 2) | |
| Kl. 13.30-14.15 | Ferdighetsøvelser og veiledet trening (del 1) | |
| Kl. 14.30-15.15 | Ferdighetsøvelser og veiledet trening (del 2) | |
| Kl. 15.30-16.00 | Oppsummering og refleksjon |
Dag 3 – 13. februar 2026
| Kl. 09.00-09.45 | Planlegging og tilpasning av kortere behandlingsforløp (del 1) | |
| Kl. 10.00-10.45 | Planlegging og tilpasning (del 2) | |
| Kl. 11.00-11.45 | Håndtering av utfordringer og kliniske problemstillinger (del 1) | |
| Kl. 11.45-12.30 | Lunsj | |
| Kl. 12.30-13.15 | Håndtering av utfordringer (del 2) | |
| Kl. 13.30-14.15 | Kvalitet, rammer og organisering (del 1) | |
| Kl. 14.30-15.15 | Kvalitet, rammer og organisering (del 2) | |
| Kl. 15.30-16.00 | Oppsummering og avslutning |
Foredragsholder
Kristen Hagen
Kristen Hagen er en psykologspesialist og førsteamanuensis med omfattende erfaring i behandling av ulike angstlidelser og OCD. Han har utmerket seg i klinisk og forskningsmessig arbeid med intensiv og konsentrert terapi, og har blant annet spilt en sentral rolle i spredningen av 4-dagers behandlingen (B4DT) både nasjonalt og internasjonalt. Kristen leder en forskningsgruppe ved Helse Møre og Romsdal og innehar rollen som nestleder ved Bergen Center for Brain Plasticity. I tillegg er han førsteamanuensis ved NTNU, hvor hans arbeid spenner over klinisk praksis, forskning og formidling. Han er en ettertraktet foredragsholder og klinisk veileder.

Skjematerapi er en evidensbasert og integrativ behandlingsmetode for personlighetsrelaterte problemer og kompliserte psykiatriske tilstander.
Hvorfor lære skjematerapi?
Skjematerapi er en integrativ psykoterapimodell som kombinerer kognitiv atferdsterapi med elementer fra tilknytningsteori, psykodynamisk terapi, gestaltterapi og emosjonsfokusert terapi. Jeffrey Young utviklet skjematerapi på 80-tallet da han erfarte at pasienter med personlighetsforstyrrelser i for liten grad hadde utbytte av standard kognitiv atferdsterapi.
Terapiformen er spesielt godt egnet for behandling av langvarige, personlighetsrelaterte problemer som har sine røtter i tidlige relasjoner fra barndom og oppvekst. Den terapeutiske relasjonen spiller en vesentlig rolle i terapiformen, der terapeuten gjennom såkalt avgrenset nyomsorg forsøker å imøtekomme grunnleggende behov som ikke ble ivaretatt i oppveksten.
Skjematerapeuten hjelper pasienten med å finne problemområder som oppleves som fastlåste, for deretter å utforske hvordan disse har utviklet seg fra barndommen. Et viktig poeng er å se hvordan mestringsstrategier som har vært hensiktsmessige tidligere i livet kan forsterke problemer i voksen alder. I skjematerapi hjelpes pasienten til å utvikle “den sunne voksne” slik at pasienten kan få dekket sine følelsesmessige behov.
Mål i skjematerapi
Viktige terapeutiske mål er at pasienten utvikler forståelse og oppmerksomhet for sine mønstre og skjemaer. Et skjema eller modus innebærer ikke å være ”mislykket”, men er et uttrykk for at grunnleggende behov ikke ble møtt på en god nok måte av betydningsfulle andre i oppveksten. Et annet viktig mål er å bidra til å hele skjema og modus gjennom avgrenset nyomsorg. Pasienten hjelpes til å utvikle “den sunne voksne” slik at han eller hun selv kan ivareta sine følelsesmessige behov.
Målgruppe:
Helsepersonell (lege, psykolog eller helsepersonell med helse- og sosialfaglig bachelorutdanning) – behandlere med en KAT-utdanning som ønsker å lære om skjematerapi i behandling av personlighetsforstyrrelse
Godkjenning:
Psykologforeningen: Godkjent som vedlikeholdskurs for spesialister med 11 timer.
Kurset er også søkt godkjent hos legeforeningen og sykepleierforbundet.
Program
Dag 1 – 16. april 2026
| 09:00-09:10 | Introduksjon | |
| 09:10-10:00 | Hva er skjematerapi? Terapirelasjonen som grunnmur. | |
| 10:00-10:20 | Ferdighetstrening terapirelasjon demonstrasjon: Forståelse og affektiv fremtoning. | |
| 10:20-10:35 | Pause | |
| 10:35-11:30 | Ferdighetstrening terapirelasjon: Forståelse og affektiv inntoning. | |
| 11:30-12:30 | Lunsj | |
| 12:30-13:30 | Hva er et tidlig maladaptivt skjema? | |
| 13:30-13:50 | Ferdighetstrening psykoedukasjon om tidlig maladaptivt skjema demonstrasjon. | |
| 13:50-14:10 | Pause | |
| 14:10-15:20 | Ferdighetstrening psykoedukasjon om tidlig maladaptivt skjema. | |
| 15:20-15:40 | Grunnleggende følelsesmessig behov. | |
| 15:40-16:00 | Avsluttende refleksjoner, kommentarer og spørsmål. |
Dag 2 – 17. april 2026
| 09:00-09:20 | Gruppevisualisering. | |
| 09:20-09:30 | Personlig refleksjon | |
| 09:30-09:45 | Deling i par | |
| 09:45-10:20 | Mestringsstrategier – frys, kamp eller flukt | |
| 10:20-10:35 | Pause | |
| 10:35-11.30 | Modusmodellen | |
| 11.30-12.30 | Lunsj | |
| 12:30-14:00 | Ferdighetstrening differensiere pasientens ulike sider. | |
| 14:00-14:20 | Pause | |
| 14:20-14:40 | Hvordan overkomme beskyttermodus? | |
| 14:40-15:40 | Ferdighetstrening – hvordan overkomme beskyttermodus | |
| 15:40-16:00 | Avsluttende refleksjoner, kommentarer, spørsmål. |
Foredragsholder
Erlend Aschehoug
Erlend Aschehoug er spesialist i klinisk psykologi siden 2007. Arbeider ved Klinikk for psykologbehandling både klinisk med individualterapi og gruppeterapi og som veileder i kognitiv atferdsterapi og skjematerapi. Han er sertifisert skjematerapeut ISST på avansert nivå innen både individualterapi og gruppeterapi og har undervist i skjematerapi i Norge og i utlandet. Han er faglig ansvarlig og kursleder for spesialiseringsprogrammet i skjematerapi for psykologer og leger.
Aschehoug er godkjent skjematerapiveileder i individualterapi og i gruppeterapi. Han har utdanning innen kognitiv terapi (kognitiv terapeut NFKT, kognitiv veileder NFKT), tre års fordypning i affektbevissthetsterapi (Jon Monsen), toårig utdanning i gruppeterapi (IAP), er sertifisert lærer ved Institute for Mindfulness–Based Approaches i MBSR (Mindfulness–Based Stress Reduction), MBCT (Mindfulness–Based Cognitive Therapy) og MBCL (Mindfulness–Based Compassionate Living). Siden 2017 har han fordypning i klinisk helsepsykologi (NPF) og Mind–Body medisin ved Universitetet i Duisburg–Essen, Tyskland.
