Skjematerapi er en evidensbasert og integrativ behandlingsmetode for personlighetsrelaterte problemer og kompliserte psykiatriske tilstander.
Hvorfor lære skjematerapi?
Skjematerapi er en integrativ psykoterapimodell som kombinerer kognitiv atferdsterapi med elementer fra tilknytningsteori, psykodynamisk terapi, gestaltterapi og emosjonsfokusert terapi. Jeffrey Young utviklet skjematerapi på 80-tallet da han erfarte at pasienter med personlighetsforstyrrelser i for liten grad hadde utbytte av standard kognitiv atferdsterapi.
Terapiformen er spesielt godt egnet for behandling av langvarige, personlighetsrelaterte problemer som har sine røtter i tidlige relasjoner fra barndom og oppvekst. Den terapeutiske relasjonen spiller en vesentlig rolle i terapiformen, der terapeuten gjennom såkalt avgrenset nyomsorg forsøker å imøtekomme grunnleggende behov som ikke ble ivaretatt i oppveksten.
Skjematerapeuten hjelper pasienten med å finne problemområder som oppleves som fastlåste, for deretter å utforske hvordan disse har utviklet seg fra barndommen. Et viktig poeng er å se hvordan mestringsstrategier som har vært hensiktsmessige tidligere i livet kan forsterke problemer i voksen alder. I skjematerapi hjelpes pasienten til å utvikle “den sunne voksne” slik at pasienten kan få dekket sine følelsesmessige behov.
Mål i skjematerapi
Viktige terapeutiske mål er at pasienten utvikler forståelse og oppmerksomhet for sine mønstre og skjemaer. Et skjema eller modus innebærer ikke å være ”mislykket”, men er et uttrykk for at grunnleggende behov ikke ble møtt på en god nok måte av betydningsfulle andre i oppveksten. Et annet viktig mål er å bidra til å hele skjema og modus gjennom avgrenset nyomsorg. Pasienten hjelpes til å utvikle “den sunne voksne” slik at han eller hun selv kan ivareta sine følelsesmessige behov.
Målgruppe:
Helsepersonell (lege, psykolog eller helsepersonell med helse- og sosialfaglig bachelorutdanning) – behandlere med en KAT-utdanning som ønsker å lære om skjematerapi i behandling av personlighetsforstyrrelse
Godkjenning:
Kurset er søkt godkjent hos legeforeningen, psykologforeningen og sykepleierforbundet.
Program
Dag 1 – 27. november2025
09:00-09:10 | Introduksjon | |
09:10-10:00 | Hva er skjematerapi? Terapirelasjonen som grunnmur. | |
10:00-10:20 | Ferdighetstrening terapirelasjon demonstrasjon: Forståelse og affektiv fremtoning. | |
10:20-10:35 | Pause | |
10:35-11:30 | Ferdighetstrening terapirelasjon: Forståelse og affektiv inntoning. | |
11:30-12:30 | Lunsj | |
12:30-13:30 | Hva er et tidlig maladaptivt skjema? | |
13:30-13:50 | Ferdighetstrening psykoedukasjon om tidlig maladaptivt skjema demonstrasjon. | |
13:50-14:10 | Pause | |
14:10-15:20 | Ferdighetstrening psykoedukasjon om tidlig maladaptivt skjema. | |
15:20-15:40 | Grunnleggende følelsesmessig behov. | |
15:40-16:00 | Avsluttende refleksjoner, kommentarer og spørsmål. |
Dag 2 – 28. november 2025
09:00-09:20 | Gruppevisualisering. | |
09:20-09:30 | Personlig refleksjon | |
09:30-09:45 | Deling i par | |
09:45-10:20 | Mestringsstrategier – frys, kamp eller flukt | |
10:20-10:35 | Pause | |
10:35-11.30 | Modusmodellen | |
11.30-12.30 | Lunsj | |
12:30-14:00 | Ferdighetstrening differensiere pasientens ulike sider. | |
14:00-14:20 | Pause | |
14:20-14:40 | Hvordan overkomme beskyttermodus? | |
14:40-15:40 | Ferdighetstrening – hvordan overkomme beskyttermodus | |
15:40-16:00 | Avsluttende refleksjoner, kommentarer, spørsmål. |
Foredragsholder
Erlend Aschehoug
Erlend Aschehoug er spesialist i klinisk psykologi siden 2007. Arbeider ved Klinikk for psykologbehandling både klinisk med individualterapi og gruppeterapi og som veileder i kognitiv atferdsterapi og skjematerapi. Han er sertifisert skjematerapeut ISST på avansert nivå innen både individualterapi og gruppeterapi og har undervist i skjematerapi i Norge og i utlandet. Han er faglig ansvarlig og kursleder for spesialiseringsprogrammet i skjematerapi for psykologer og leger.
Aschehoug er godkjent skjematerapiveileder i individualterapi og i gruppeterapi. Han har utdanning innen kognitiv terapi (kognitiv terapeut NFKT, kognitiv veileder NFKT), tre års fordypning i affektbevissthetsterapi (Jon Monsen), toårig utdanning i gruppeterapi (IAP), er sertifisert lærer ved Institute for Mindfulness–Based Approaches i MBSR (Mindfulness–Based Stress Reduction), MBCT (Mindfulness–Based Cognitive Therapy) og MBCL (Mindfulness–Based Compassionate Living). Siden 2017 har han fordypning i klinisk helsepsykologi (NPF) og Mind–Body medisin ved Universitetet i Duisburg–Essen, Tyskland.

En rekke nasjonale føringer og meldinger peker på behovet for å øke andelen pasienter som kan få behandling på digitale plattformer.
Dette pekes det på blant annet i følgende:
- Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024-2027
- Nasjonal e-helsestrategi
- Opptrappingsplan psykisk helse 2023-2033
- Helsepersonellkommisjonens rapport: Tid for handling
Samtidig har vi i dag omfattende forskning som viser at kognitiv atferdsterapi anvendt som terapeutstøttet terapi på nett kan ha like god effekt som tradisjonell ansikt til ansikt terapi.
Målgruppe:
Helsepersonell (lege, psykolog eller helsepersonell med helse- og sosialfaglig bachelorutdanning) – behandlere med en KAT-utdanning som ønsker mer kunnskap om hva som finnes av digitale verktøy bygget på kognitiv atferdsterapi, og hvordan disse på ulikt vis kan anvendes ved behandling av psykiske lidelser. Tilgangen på kunnskapsbaserte digitale verktøy er økende og kan anvendes både til mestringskurs, gruppeterapi, veiledet selvhjelp og som supplement til ansikt til ansikt terapi.
Sentrale temaer vil være:
- Videosamtaler
- Bruk av selvhjelpsvideoer
- Samtaler over telefon
- Veiledet internettbehandling (iCBT)
- Apper
- Kartleggingsverktøy
- Kunstig intelligens
Kurset vil ta for seg ulike måter å ta i bruk de forskjellige verktøyene, begrensninger og muligheter, praktiske rammer rundt bruken av dem og forhold rundt lovverk og pasientsikkerhet. Kurset har form av forelesning, refleksjon og gruppeaktivitet.
Det er satt av noe tid mellom 1. og 2. samling hvor deltakerne skal kunne gjøre seg kjent med bruken av digitale verktøy. Erfaringene vil bli brukt til erfaringsutveksling rundt den praktiske bruken av dem.
Hvordan kan digitale verktøy brukes med utgangspunkt i den enkelte terapeuts arbeidssituasjon for å øke mulighetene i terapien?
Godkjenning:
Psykologforeningen: godkjent som vedlikeholdskurs for spesialister med 18 timer.
Kurset er også godkjent hos legeforeningen og sykepleierforbundet.
Program
Dag 1 – 10. september 2025
09:00-12:00 | Behandling ved bruk av videokonsultasjoner. | |
12:00-13:00 | Lunsj | |
13:00-16:00 | Behandling på digitale plattformer. Kommunikasjon og veiledet internettbehandling. |
Dag 2 – 11. september 2025
09:00-12:00 | Kliniske utfordringer og muligheter med veiledet internettbehandling. | |
12:00-13:00 | Lunsj | |
13:00-16:00 | Praktisk bruk av digitale verktøy i terapi. |
Dag 3 – 22. september 2025
09:00-12:00 | Erfaringsutveksling og praktisk øving i bruk av digital behandling. | |
12:00-13:00 | Lunsj | |
13:00-16:00 | Digital behandling i gruppeformat. Kunnskapsgrunnlag og fremtidsutsikter for digital behandling. |
Foredragsholdere
Arne Repål
Spesialist i klinisk psykologi. Godkjent veileder i kognitiv atferdsterapi. Jobbet med utvikling av behandlingsprogrammer og implementering av nettbasert behandling. Leder av Interregionalt kompetansenettverk for eBehandling. Prosjektansvarlig for eBehandling langvarige smerter. Medforfatter til boken Veiledet internettbehandling.

Marit Mørch Jacobsen
Klinisk spesialist i psykiatrisk sykepleie. Godkjent veileder i kognitiv atferdsterapi. Jobbet med digital behandling i kommunehelsetjenesten, både ved bruk av videokonsultasjoner og eBehandling. Prosjektleder for en nasjonalt veiledningsordning for Rask psykisk helsehjelp, og samarbeider med helsemyndighetene om å implementere og styrke bruken av digital behandling i kommunene.
