20.12.2024

Veiledningsdagen i RPH

Andreas Høstmælingen var blant bidragsyterne på veiledningsdagen for RPH. Han snakket om kvalitet i helsetjenestene. Foto: Aina Skoland

Rask psykisk helsehjelp (RPH) er godt etablert, men tjenesten videreutvikles stadig. I starten av desember ble veiledningsdagen for RPH arrangert for tredje gang på Clarion Hotel the Hub i Oslo. Over 80 deltakere delte erfaringer og fikk faglig input knyttet til RPH.

Prosjektleder for RPH veiledningsordningen i NFKT, Marit Mørch Jacobsen, innledet dagen med å presentere status for RPH. Hun la vekt på fremgangen i veiledningsordningen, men også på de varierende arbeidsforholdene og ressursene som kommer de ulike teamene til del. At det er viktig å samles til en veiledningsdag, er hun ikke i tvil om. – En slik dag er først og fremst viktig for nettverksbygging, tid til refleksjon og til å ta en fot i bakken for å se om vi organiserer tjenesten på best mulig måte for å ivareta de ulike dimensjonene av RPH, påpeker Jacobsen.

Bakgrunnen for veiledningsordningen er å styrke de kommunale RPH-teamenes kompetanse på å implementere og drifte RPH, slik at modellen videreføres med best mulig kvalitet, uavhengig av kommunestørrelse eller lokale rammer. Nettopp derfor mener Jacobsen at det er viktig at vi stadig ser på, og utvikler, selve veiledningsordningen. Ifølge Jacobsen vil neste års årshjul inneholde en rekke kompetansehevende tiltak og erfaringsdelingsarenaer. – Vi vet at det er svært ulikt hvor mye ressurser de ulike teamene får til kompetanseheving og fagutvikling, så derfor utvikler vi stadig veiledningsordningen. Neste år satser vi på å kunne tilby blant annet digitale fordypningskurs og en ressursbank i tillegg til det eksisterende tilbudet, og vi vil da ha særlig fokus på arbeid og psykisk helse.

Kompetanseutvikling i knappe tider

Marit Mørch Jacobsen er opptatt av presset som legges på helsetjenesten som følge av stram kommuneøkonomi og andre forhold. – Mange kommuner og RPH-team jobber med de samme utfordringene, og da er det fint å møtes for å hjelpe hverandre og lære av hverandre. Det er, og har alltid vært, en god delingskultur mellom RPH-team. En standardisert tjenestemodell gjør det enklere å dele, og bidrar til flere synergieffekter enn om hvert team skulle hatt hver sin tjenestemodell. Det er gull verdt, ikke minst med tanke på fremtidsutsiktene med stadig økende ressursknapphet, sier hun. Flere RPH-team melder om full stopp i videreutdanning og faglig påfyll. For å møte dette har vi derfor vært opptatt av å utvikle tilbud om veiledning og faglig utvikling på en ressursbesparende måte, forteller Jacobsen. Likevel ser hun at det er et tydelig behov for at RPH-teamenes kompetanse holdes ved like og utvikles, og er glad for at det allerede er 225 deltakere påmeldt til veiledningsordningen for 2025.

Kvalitetsbegrepet på dagsordenen

En annen stemme fra scenen på veiledningsdagen var Andreas Høstmælingen fra Nasjonalt Utviklingssenter for Barn og Unge (NUBU). Han jobber med temaet «kvalitet» i psykisk helse- og rustjenester, og har også skrevet bok om emnet. Høstmælingen beskrev kvalitet som et nødvendig, men krevende begrep. – Alle er enige om at vi må ha kvalitet, men alle er uenige om hva det er, sa han til deltakerne. Han understreket at kvalitet ikke er en objektiv størrelse. – Det er et politisk konstruert begrep. Det er noe vi drøfter oss frem til, og som hver av partene i diskusjonen ser ut fra sitt perspektiv. Så må disse behovene vurderes opp mot hverandre, la han til. Videre trakk han frem at samarbeidet mellom politiske myndigheter, helsetjenester og lokalsamfunn må fungere for at tilbudet skal kunne defineres som «godt nok», noe han mener at RPH ser ut til å ha lykkes med.

Store forventninger og godt engasjement

Jacobsen er svært fornøyd med tilbakemeldingene etter veiledningsdagen. – Terapeutene setter pris på å møtes, få faglig påfyll og å reflektere sammen med andre kolleger fra andre deler av landet. Det er mye å lære av hverandre og vi har en flott gjeng med dedikerte RPH-veiledere, påpeker hun.

Etter veiledningsdagen ble det holdt en to-dagers nettverkssamling for RPH-team fra hele landet. Mer enn 250 fagfolk benyttet sjansen til å få faglig inspirasjon og møte kollegaer med lignende utfordringer.

Tilbake til topp