NFKTs nettside, kognitiv.no, ble i juni relansert i ny drakt fordi nye søketeknologier og endrede brukervaner krevde mer enn en digital opprydning. – Nå er foreningen bedre rustet til å møte både fagfolk, pasienter og kunstig intelligens, sier Jan Erling Kristiansen i BDO.
Nettstedet kognitiv.no har i mange år vært NFKTs viktigste informasjonskanal. Innholdet har vært løpende oppdatert og utvidet i takt med at foreningen har vokst og utviklet seg, men i fjor ble det tydelig at det måtte større grep til.
– Vi har fjernet hundrevis av gamle sider og lenker, men det i seg selv var ikke nok denne gangen, sier Jan Erling Kristiansen, Manager for Business Service i BDO. Han har vært en nøkkelperson i utviklingen og driften av nettsiden nesten helt siden starten, og var også prosjektleder for denne nye, store revisjonen.
– Søketeknologien på nett har endret seg. Det gjelder ikke bare hvordan folk søker, men også hvordan teknologien vurderer og presenterer informasjon. Derfor måtte vi gjøre mer enn bare rydde, vi måtte bygge helt om.
Fra opprydning til omstrukturering
Arbeidet med ny struktur startet for alvor i januar, og den nye nettsiden ble lansert i juni. Men prosessen begynte lenge før, forklarer Kristiansen. – De siste tre årene har vi fulgt nøye med på utviklingen i søketeknologi og bruken av kunstig intelligens, og sett hva det betyr for hvordan vi må strukturere og presentere innhold. KI-motorene henter informasjon på nye måter, og for at NFKT fortsatt skulle være en relevant og troverdig kilde, måtte vi ta hensyn til det.
Tre målgrupper – én nettside
Ett av grepene var å skille tydelig mellom innhold rettet mot fagpersoner, og innhold rettet mot pasienter og pårørende. – Dette skillet er viktig både for brukervennlighet og for hvordan KI henter opp informasjon, påpeker Kristiansen. Arbeidet med å skape den nye strukturen, har dermed betydd at alt innhold har blitt gjennomgått og skrevet om med tanke på tre ulike målgrupper: fagfolk, mennesker med psykiske plager og pårørende.
– Det har vært krevende, særlig for en såpass liten organisasjon som NFKT, men det var et nødvendig arbeid. Gjennom prosessen har foreningen forsøkt å svare ut spørsmål som hver av disse gruppene faktisk stiller, sier Kristiansen. Han trekker frem søvnhygiene som et eksempel og påpeker at interessen for det temaet, økte merkbart da klokkene ble stilt i høst. – Da så vi at både pasienter, pårørende og fagfolk søkte etter informasjon om søvn, men de ulike gruppene hadde litt forskjellige spørsmål. Nå har nettsiden innhold som gir tilpassede svar til hver gruppe, i stedet for én tekst som forsøker å dekke alt. På den måten øker relevansen i innholdet, og dermed engasjement og tillit hos leseren.
Fra nettsøk til KI-svar
Utviklingen av ny søketeknologi har ført til en markant endring i hvordan vi som brukere søker etter informasjon. Tidligere søkte vi med et stikkord eller en kort frase, og ble sendt videre til en nettside der vi kunne finne svaret. I dag stiller brukerne generelt lengre og mer komplekse spørsmål, og får svaret direkte fra en KI-motor, uten at man trenger å besøke nettsiden informasjonen kommer fra.
– Det kan gjøre det vanskeligere å måle trafikk på tradisjonelt vis fordi besøket på nettsiden kan gå ned, men desto viktigere er det da å sørge for å være i posisjon til at det er nettopp vår informasjon som blir hentet og brukt, understreker Kristiansen. – Det handler ikke lenger bare om å bli funnet, men om å være leverandør av informasjonen som blir presentert.
At vi gjennom målinger kan bekrefte at kognitiv.no nå faktisk dukker opp som kilde i slike sammenhenger, mener han er en bragd i seg selv. – Foreningen konkurrerer med langt større aktører i helsevesenet, men klarer likevel å bli en foretrukket kilde til informasjon hos ulike KI-verktøy og søkemotorer.
Effektivisering og integrasjon
Det nye nettstedet skal ikke bare møte teknologiske krav, det skal også gjøre arbeidet enklere for NFKTs administrasjon. Derfor er systemet nå integrert med læringsplattformen Canvas som brukes som front ut mot studentene våre. – Det betyr at informasjon om kurs og utdanning bare må legges inn ett sted. Det sparer tid og reduserer risikoen for feil, sier Kristiansen. – Det er også viktig når man har små administrative ressurser, men stor informasjonsoppgave, sånn som foreningen har.
Et levende verktøy
Den nye versjonen av kognitiv.no er ikke et sluttpunkt, men en plattform for videre utvikling. – Foreningen har en viktig samfunnsoppgave: Å spre kunnskap, stimulere til fagutvikling og bidra til god psykisk helse. Med denne oppgraderingen mener vi at nettsiden nå er et bedre verktøy for å løse den oppgaven, ikke minst gjennom å være mer synlig, også for de som aldri besøker nettsiden, avslutter Kristiansen.

