Med støtte fra Fagutviklingsfondet til NFKT, har boken Angst hos barn og unge – fagpersoner i nærmiljøet kan hjelpe, blitt en realitet.

Behovet for samlende kunnskap og konkrete verktøy i møte med engstelige barn og unge har vært stort i lang tid. Nå har en bredt sammensatt faggruppe tatt ansvar og samlet sin erfaring og kompetanse mellom to permer. Boken Angst hos barn og unge – fagpersoner i nærmiljøet kan hjelpe, er skrevet med mål om å være nettopp det navnet lover: en praktisk ressurs for fagpersoner som jobber tett på barn og unge i hverdagen.

– Jeg har hatt lyst til å lage denne boken lenge, sier psykologspesialist og professor Bente Storm Mowatt Haugland, som er initiativtaker og en av redaktørene bak utgivelsen, en rolle hun deler med Jon Fauskanger Bjåstad og Terje Ogden. – I mange år har jeg jobbet med implementering av tiltak for barn og unge med angst, både i kommunen og i spesialhelsetjenesten, og vi har savnet en samlende, praktisk bok som gir fagfolk et felles utgangspunkt i møte med disse barna og ungdommene.

Et felles prosjekt for barn og unges beste

Redaksjonen har selv bidratt på tekstfronten, i tillegg til at de har hentet inn bidrag fra 29 forfattere fra hele landet, med ulik faglig bakgrunn. Alle har lang erfaring fra å jobbe med barn og unge, og ønsket om å bidra til en kunnskapsbasert og forståelig bok ble møtt med unison velvilje. – Alle vi spurte takket ja med én gang. Det tyder på at vi har truffet et behov, sier Haugland. Støtten fra Fagutviklingsfondet til NFKT var viktig for å kunne samle forfatterne til felles arbeidsmøter. – Det gjorde at vi kunne samkjøre tankegangen og sikre at boken ble et helhetlig og anvendelig produkt, forteller Haugland.

Tidlig hjelp gir stor effekt

Boken retter seg mot ulike fagfolk, som psykologer, lærere, helsesykepleiere, barnehagelærere, barnevernspedagoger, fastleger og andre som jobber med barn i hverdagen. – Angstproblemer er noe av det vanligste vi ser hos barn og unge. Og mye starter med nettopp angst, sier Haugland. – Får man ikke tidlig hjelp, kan det utvikle seg videre til angstlidelser, depresjon eller rusproblemer og få langvarige effekter i den unges liv.

Et viktig poeng i boken er at mange barn som strever med engstelse, ikke nødvendigvis oppfyller kriteriene for å få hjelp i spesialisthelsetjenesten. Likevel kan plagene påvirke både trivsel, skoleprestasjoner og sosial fungering i betydelig grad. – Det er disse barna vi særlig har ønsket å rette oss mot. For å nå dem, må vi støtte fagpersonene i nærmiljøet med gode, virksomme og anvendelige tiltak.

Solid forankring

Boken er utgitt på Fagbokforlaget og bygger på forskningsbasert kunnskap, men den er ikke skrevet som en tung akademisk lærebok. Hensikten har vært å gjøre fagstoffet tilgjengelig og praktisk relevant for de som møter barn i barnehage, skole og kommunehelsetjeneste. – Vi ønsker å gjøre det lettere for fagfolk å gjenkjenne angstproblemer tidlig, og gi dem trygghet i hvordan de kan hjelpe. Dette er ikke en bok bare for spesialistene, det er en bok for de som er tett på barna i hverdagen, sier Haugland som nå håper at boken skal bli et verktøy mange vil få nytte av. – Tidlig innsats kan bety en stor forskjell. Vi håper denne boken kan bidra til det, sier Haugland.

Her er en oversikt over kapitler og bidragsytere i boken:

  • Angst og angstlidelser hos barn og unge av Bente S. M. Haugland og Jon F. Bjåstad (UiB, RKBU-vest, Helse Stavanger)
  • Kognitiv atferdsterapi med barn og ungdom med angst av Eili N. Riise, Gro Janne Wergeland & Bente S. M. Haugland (Helse Førde, Helse Bergen, UiB, RKBU vest)
  • Foreldreperspektiv på arbeid med et barns engstelse av Lene Holmen Berg og Thea Ask Mikkelsen (Sørlandet sykehus, Kristiansand kommune)
  • Fra overdreven beskjedenhet og sosiale redsler til sosial angstlidelse av Tore Aune (Bufetat region Midt-Norge)
  • Gruppetiltak for barn og ungdom med angstplager i skolehelsetjenesten og kommunale lavterskeltjenester av Anja Høye Rogde og Bente S. M. Haugland (privatpraksis, UiB, RKBU vest)
  • Å spille på lag med foresatte, skole og helsepersonell mot angsten av Åshild T. Håland og Thomas Bjerregaard Bertelsen (Sørlandet sykehus, UiA)
  • Støtter vi foreldrene, støtter vi barnet – en foreldrebasert tilnærming for forebygging av angst hos barn av Hanne Laland, Anett Apeland og Truls Tømmerås (NUBU)
  • Virksomme tilnærminger for barn og unge med samtidig engstelse og tristhet – erfaringer og arbeidsmetoder av Kristin Martinsen (UiO, RBUP)
  • Elever med stille innadvendt atferd: Pedagogiske tilnærminger av Geir Nyborg, Liv Heidi Mjelve og Anne Arnesen (UiO, NUBU)
  • Bekymringsfullt skolefravær og skolevegring av Jo Magne Ingul og Toril Sørheim Nilsen (RKBU midt, UiT)
  • Sosial ferdighetslæring for barn og unge med angst og atferdsvansker av Terje Ogden (NUBU)
  • Hvordan møte engstelige barn som har opplevd mobbing av Thormod Idsøe og Ella Idsøe (UiO, UiS)
  • Foreldreledet tiltak for behandling av symptomer på posttraumatisk stresslidelse hos barn av Else Merete Fagermoen, Silje Mørup Ormhaug og Tine K. Jensen (NKVTS, UiO)
  • Selektiv mutisme av Beate Ørbeck, Kathe Lundahl, og Hanne Kristensen (Oslo universitetsykehus, Oslo PPT)
  • Samarbeid mellom helsepersonell, skole og foresatte i arbeid med barn og unge med tvangslidelse av Bernhard Weidle  (St. Olavs hospital, Nic Waals Institutt)