Våren 2026 starter vi et nytt kull av veilederutdanning i kognitiv atferdsterapi. Tine Hilsen Eggen, tjenesteleder og erfaren terapeut i RPH var med på forrige kull. Nå håper hun flere vil gripe muligheten.

– God veiledning er avgjørende for gode tjenester, sier Tine Hilsen Eggen. Da hun meldte seg på veilederutdanningen i NFKT, hadde hun jobbet med Rask psykisk helsehjelp helt siden pilotprosjektet i 2012. Hun er vernepleier i bunn, har master i klinisk helsearbeid med fordypning i psykisk helsearbeid, og RPH-utdanningen, og arbeider i dag både klinisk og som tjenesteleder i RPH i Modum og Sigdal kommuner.

– Jeg hadde jobbet med psykisk helse i femten år, i ti av dem med kognitiv atferdsterapi, og hadde erfaring med både pasientarbeid og veiledning. Jeg kjente at jeg var klar for å utvikle meg videre, sier Eggen. – Jeg begynte å bli nysgjerrig på veilederrollen. Det føltes rett og slett som riktig tidspunkt å ta steget. Hun startet utdanningen i januar 2023 og fullførte i september 2024. Samlingene i Oslo, og den siste samlingen i Trondheim, var ledet av Peter Prescott og Hans Nordahl.

Viktigheten av gode veiledere

Eggen forteller hvor viktig god veiledning har vært for hennes egen faglige utvikling så langt i karrieren. – Vi har vært veldig heldige i Modum. Vi har hatt fantastiske veiledere som virkelig har løftet oss. Da en av de mest erfarne, Asle Hoffart, gikk av, ble vi sittende med spørsmålet: Hva nå? Da kjente jeg at det var viktig å tenke i egne rekker, sier hun. Eggen tenker at veiledning er sentralt når det gjelder kvaliteten på tjenesten som leveres ut til pasientene. – En tjeneste blir god når terapeutene er gode. Da må vi ha veiledere som både inspirerer og korrigerer, og som hjelper behandlerne å holde fast i struktur og faglighet. Sluttmålet er jo bedre terapi ut til pasientene.

En utdanning som utfordrer og bekrefter

Veilederutdanningen opplevde hun som både krevende og svært givende. – Det er noe med å få undervisning fra så dyktige fagfolk. Jeg fikk bekreftet mye av det jeg allerede kunne, og det ga en trygghet i rollen både som terapeut og veileder, sier Eggen. Hun trekker særlig frem tre læringspunkter: betydningen av struktur, viktigheten av tydelig avgrensning og oppgavedefinisjon og bruk av video for å unngå at budskapet filtreres på veien. – Ferdighetstreningen vi jobbet med var utrolig nyttig. Det ble virkelig tydelig hvor viktig det er å øve målrettet, og hvor effektivt det er å bryte ting ned i mindre deler.

Samtidig beskriver Eggen utdanningen som utfordrende. – Vi satt sammen med utrolig flinke folk. Innimellom kjente jeg på litt på tvilen; «er jeg god nok?». Men så merker man at alle er mennesker, alle er rause og vil en vel, og at man får utrolig mye igjen for å utfordre seg. Det å få korrigeringer i undervisningsrommet for å finjustere og øve … det er der jeg vil ha dem. Det er trygt, og man lærer så mye av hverandre.

Nysgjerrighet som drivkraft

Eggen legger ikke skjul på at hun elsker å lære. – Jeg ønsker å omgås folk som er bedre enn meg, sier hun med et smil. – Og det fikk jeg virkelig her. Jeg måtte strekke meg utenfor komfortsonen, men fikk mye igjen for det. Hun understreker også et viktig poeng i veilederrollen: – Som veileder må man holde på nysgjerrigheten. «Don’t expect, inspect» fikk vi høre, og det er så riktig. Det er lett, når man blir erfaren, å anta hva som kommer. Men det er nysgjerrigheten som gjør at man faktisk ser.

Et faglig fellesskap som varer

I tillegg til mye ny kunnskap, har Eggen også tatt med seg et godt nettverk fra veilederutdanningen. – Vi er fortsatt ti – tolv stykker fra kullet som møtes på veiledersamlingene i regi av NFKT, og vi som jobber i RPH samles på nettverkssamlinger. Vi hadde også buddy-veiledning underveis i utdanningen, og jeg har fortsatt kontakt med buddyen min. Det er en god støtte og en mulighet til å drøfte erfaringer innenfor veiledningen. Jeg sitter i det hele tatt igjen med et utrolig fint fellesskap, sier Eggen. Hun mener også at tverrfagligheten har vært viktig. – På utdanningen var vi både leger, psykiatere, psykologer og andre RPH-ansatte. Det ga mange gode faglige diskusjoner og et bredere blikk på veiledning.

Søk, selv om du ikke har tre tiår bak deg

Eggen håper flere søker veilederutdanningen, uavhengig av alder og ansiennitet. – Jeg hadde jobbet i ti år med kognitiv atferdsterapi da jeg søkte, og for meg var det riktig tid. Jeg tenker at det ville vært tøft om jeg ikke hadde hatt en viss erfaring med meg i ryggsekken da jeg startet på utdanningen, men det er ikke påkrevd med 30 års erfaring, understreker hun. – Det viktigste er at man er motivert for å utvikle seg. Det kommer øyeblikk der utfordringene ser store ut, og andre der man kjenner enorm mestring. Det er verdt det, slår hun fast.

Til våren starter NFKT opp et nytt kull. Søknadsfristen er 15. desember, og første samling holdes 28.–29. mai 2026. Kursledere er professor Hans Nordahl og psykologspesialist Ivar Elvik.

– Jeg er så takknemlig for at jeg fikk muligheten, sier Eggen. – Hvis du vurderer det: Gå for det. Det er en investering både i deg selv og i kvaliteten på tjenesten din.

Her kan du lese mer om utdanningen.